don't look back in anger

Sitter och tittar på när alliansen grillas, och helt seriöst så blir jag lite arg. Vissa kanske blir arg på mig nu men det skiter jag i. Jag personligen tycker att alliansen ser lite rakt och håller händerna för sidorna, för visst låter jätte bra att dom vill att alla ska ha jobb och det är ju i stortsätt det ända dom svarar i alla frågor. Men herregud det finns inte jobb för alla hur mycket vi än skulle vilja. Och det är faktiskt så att dom som inte har jobb och har sökt häcken av sig blir lämnad åt sidan, och dom som faktiskt inte kan arbeta anting får göra det ändå och istället ligga hemma helt utmattad efter jobbet tills kroppen inte kan stiga upp längre eller leva på sin sambo.

För dom som har jobb är det kanske lite bättre och för dom som har en hög inkomst är det super bra eftersom att dom nu kan få ännu högre lön. Jag känner att ifall jag skulle jobba som läkare och ha 80.000 i månaden skulle jag faktiskt kunna tänka att skatta så pass att jag fick ut typ 50.000 för det är fortfarande bra med tanke på att en "normal" människa har kanske 20.000 FÖRE skatt.

Sen att dom säger att dom vill köra lärlingar låter ju också kanon, men om jobbar på företaget då som lärling istället för skola så får jag heller ingen behörighet till högskolan. För dom tycker att många kan bli skolless och hoppa av gymnasiet när dom måste läsa matte, engelska, svenska osv. Men om jag skulle ångra mig, hur kul är det då? Och speciellt nu när komvux i stort sätt inte finns längre och det är svårare att läsa upp betyg...

Det finns tusen saker jag skulle kunna säga, men ska försöka avrunga.. Jag hoppas att folk tänker ett steg längre innan dom röstar. Vad händer om du blir arbetslös, vad händer om du blir den personen som inte kan jobba på grund av din kropp, vill du bli den som blir lämnad åt sidan? och nej jag tänker inte bara på bidrag, för jag vill själv jobba. Men jag tycker att det är rätt basic lärdom att känna man mer ska skatta mer. Det gör jag gärna för att alla ska kunna ha det bra i sverige, överklassen är inte allt.. även om dom säger att alla ska ha jobb kommer det inte hända, jag känner ganska många som går på soc. och det är faktiskt så att det här bidraget dom ger i några månader för nån som tar emot en ungdom kan företagen utnyttja genom att ha en ungdom i dom månaderna för att sen byta ut den mot en ny.. och ja det låter lite väl men alla är faktiskt lika mycket värda. jag röstar röd/grönt även om jag personligen tror att alliensen vinner valet!

Kommentarer
Postat av: ylwawiie

åh vad jag önskar att jag kunde rösta i år! men jag tycker du tänker heöt rätt iaf (Y)

2010-09-14 @ 23:15:49
URL: http://smurfsnopp.blogg.se/
Postat av: ylwawiie

åh, helt rätt på dagen där! wow, födelsedagar va verkligen din grej, haha! :)



ja precis men det är lite surt att det bara är 11 dagar från att få rösta! men jag brukar försöka se det positivt, då kan jag va verkligt insatt när det väl är dags! :)

2010-09-15 @ 16:35:32
URL: http://smurfsnopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0